هنرستان حائری

به وبلاگ هنرستان حائری خوش آمدید

هنرستان حائری

به وبلاگ هنرستان حائری خوش آمدید

هنرستان حائری

زندگی نامه آیت ا... حائری

يكشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۰ ق.ظ

تولدآیت الله حائری

آیت ا... العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی در سال 1238 هجری شمسی (1276 ق) در روستای مهرجرد میبد از شهرهای یزد، دیده به جهان گشود. پدرش، محمدجعفر، کشاورزی پرهیزکار و با تقوا، صالح و صادق بود. مادرش اهل اردکان یزد بود که پس از ازدواج با محمد جعفر، به روستای مهرجرد رفت.

آغاز تحصیل

شیخ میرجعفر، از روحانیون و بستگان آیت ا... حائری برای تحصیل، ایشان را با خود به اردکان برد. و در منزلش سکنی داد و به مکتب میرزا علی اصغر مُجدد­العلمای اردکانی صاحب هدایة المهدویه فرستاد.شیخ عبدالکریم در اردکان مشغول تحصیل نزد علمای شهر بود که پدرش را از دست داد و به روستای مهرجرد بازگشت.

حوزه یزد

 بعد از مدتی دوری از درس و بحث، برای ادامه تحصیل به یزد رفت. در آن زمان، یزد، پنج مدرسه علمیه پررونق داشت. مهمترین آنها مدرسه محمدتقی خان بود. شیخ عبدالکریم مهرجردی در همین مدرسه حجره گرفت و نزد میرزا سیدحسن وامق، سید یحیی کبیر مجتهد یزدی، میرزا سیدعلی مدرس یزدی و سلطان العلما شاگردی نمود.

 شوق دیدار

شیخ عبدالکریم زمانی­که جوانی 18 ساله بود با مادرش برای زیارت، همراه کاروان زیارتی به عتبات عالیات مشرف شد. بعد از زیارت قبور ائمه اطهار (علیهم السلام)، برای ادامه تحصیل در کربلا ماندگار شد و از محضر ملامحمدحسین فاضل اردکانی معروف به آخوند اردکانی (1302- 1235ق) استفاده می نمود.

در حوزه سامرا

بعد از چند سال، با راهنمایی استاد، قصد حوزه علمیه سامرا نمود؛ آیت ا... اردکانی نامه ای به ایشان سپرد تا به میرزا محمدحسن شیرازی (مرجع تقلید وقت) صاحب فتوای تحریم تنباکو برساند. آیت ا... شیرازی بزرگ، وقتی نامة فاضل اردکانی را خواند، فرمود: «من به شما اخلاص پیدا کردم»؛ و این جوان پرتلاش یزدی را در منزلش سکنی داد. شیخ عبدالکریم از خاطرات شیرین آن دوران چنین یاد می کند: سرداب منزل آیت ا...­مجدد محل مطالعه و استراحتم بود و در ماه مبارک رمضان در همانجا سحری می خوردم و افطار را برای کاهش شدت گرمای طاقت فرسای سامراء به کنار رود فرات می رفتم تا شنایی کرده باشم.  

تاسیس حوزه

ایشان در بهار 1301 هجری شمسی حوزه علمیه قم را رسماً تأسیس کرد. از شاگردان آن بزرگوار: امام خمینی، آیت ا... محمدرضا گلپایگانی، آیت الله شهاب الدین مرعشی، آیت ا... میرزا هاشم آملی را می توان نام برد.

غروب آفتاب

 آیت ا... حائری در 9 بهمن 1315 (17 ذی القعده 1355) نزدیک غروب، دیده از جهان فرو­بست.

۹۸/۰۹/۰۳
مدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی